Robert stuurt de zogenoemde lichte lijn aan. Dat zijn bedrijfswagens van Fiat Professional, IVECO en Maxus. Daarnaast ook steeds meer campers. Robert: “Camperbezitters kunnen bij ons terecht voor totaalonderhoud, aanpassingen aan het interieur of montage van accessoires. We bouwen ook standkachels en aircosystemen in. Zonnepanelen op het dak kunnen we ook monteren, niet het standaardwerk dus. Zo vullen we ons zusterbedrijf Camperland goed aan. Camperland focust zich op de bovenbouw van de camper; het woongedeelte. Waar onze kracht bij de rijtechniek ligt. Maar we groeien steeds dichter naar elkaar toe.”
Los van Camperland groeit Roberts vestiging ook. “Er is veel vraag naar campers, maar camperbezitters weten ons ook goed te vinden voor onderhoud. Veel mensen denken dat wij alleen bedrijfsvoertuigen onderhouden en repareren, maar het aantal campers groeit. Het gaat als een lopend vuurtje rond wat we allemaal doen.”
Kentering
In de bedrijfswagenbranche is er een kentering gaande. Elektrisch aangedreven voertuigen nemen steeds meer plek in en de vertrouwde diesels verliezen rap in populariteit. Het vraagt om wat flexibiliteit in de werkplaats, schetst Robert. “Het is moeilijk om op het gebied van techniek bij te blijven. Elektrische voertuigen zitten vol elektronica. De werkplaats wordt steeds meer het speelveld van de ICT’er en steeds minder dat van de sleutelaar. Je kunt een elektrische bus totaal niet vergelijken met een diesel. Er zitten allebei vier wielen onder, maar daar houden de overeenkomsten ook wel op. Het is hard werken om de ontwikkelingen te volgen, ook voor ons. Maar we werken er met plezier aan.”
Dat er een run is op elektrische bedrijfstransportmiddelen is logisch; die moeten vaak in de binnenstad zijn. In de toekomst rijd je daar niet langer zomaar in met een diesel. Campers bewegen meestal juist weg van de drukte en kampeergebieden worden voorlopig nog geen zero-emissiezones. Wat dat betreft is de noodzaak om een e-camper aan te schaffen minder aanwezig.