Via online meetings een nieuwe DAF LF gerealiseerd voor Gebr. van der Steen uit Berlicum
De leeftijd van een DAF 55 met Custers truckhoogwerker uit 2009, maakte dat Gebr. van der Steen uit Berlicum begin 2020 zochten naar een nieuw exemplaar teneinde de bedrijfszekerheid te waarborgen. Een model dat volledig past bij de huidige en toekomstige eisen en werkzaamheden van het veelzijdige familiebedrijf. Tijdens het eerste overleg dat met de voertuigleveranciers gepland stond, heerste het Coronavirus. Er volgde een online Bouwteam(s)-overleg, met Hans van der Steen als opdrachtgever, Klaas Hobo namens Truckland voor de DAF LF 230 FA en Paul van Eldijk namens Custers Hydraulica voor de Taurus T300-24 hoogwerker.
Alles via online meetings
“Met beide partners hebben wij een lange, hechte samenwerking. Zij leveren producten met een bewezen degelijk- en betrouwbaarheid. We wisten wat we wilden en beide partijen sloten daar met hun producten prima op aan. Ondanks dat alles via online meetings is geregeld is het eindresultaat een maatwerkoplossing die volledig aan onze wensen voldoet”, aldus directeur Hans van der Steen.
Samenwerkingsovereenkomst met Installatiebedrijf Van Dorp
In 1962 legden de vader van Hans en zijn broer in Veghel en Berlicum de basis voor het bedrijf, waar Hans als tweede generatie nu de leiding heeft. “Daarmee houdt de familie-inbreng ook op, want door het ontbreken van opvolging heb ik vorig jaar besloten om een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met de Van Dorp familie uit Zoetermeer. Ook een familiebedrijf en complementair aan onze activiteiten. Zij doen namelijk vooral het werk achter de meter en wij het stuk dat er voor ligt. Door deze samenwerking is ook de continuïteit van ons bedrijf gewaarborgd en hoeven onze medewerkers zich geen zorgen te maken over hun toekomst. Bijkomend voordeel is dat wij elkaar ook beter kunnen aanvullen bij de huidige en toekomstige energietransitie.”
Gebr. van der Steen
Waar Gebr. Van der Steen zich vooral mee bezig houdt is het ontwerp, aanleg, onderhoud en beheer van de infrastructuur in openbare ruimten. Denk daarbij aan de openbare verlichting, maar ook aan de kabels, leidingen en buizen voor water, riool, gas, media (radio/tv/ internet/glasvezel), zonnepanelen, laadplaatsen voor voertuigen en de bijbehorende wegenbouw/bestratingen. Ongeveer 135 eigen mensen en enkele tientallen inhuurkrachten in het gebied Oost-Brabant, Gelderland en Limburg werken hier aan mee. Opdrachtgevers zijn meestal rijks-, lokale- en semi-overheden, netbeheerders, woningstichtingen, ondernemers en particulieren. Desgevraagd is het bedrijf ook regelmatig op projectbasis elders in het land actief. Naast het hoofdkantoor in Berlicum en de vestiging in Beuningen, staat het eigen ingenieursbureau in Drunen. De kracht van het bedrijf is de aaneensluiting van de vele bij de werkzaamheden betrokken disciplines, de gemotiveerde en ervaren medewerkers, de korte lijnen in de aansturing en de zorg voor veiligheid en goed werk. Waarbij een lijst met een lengte van minimaal een A4-tje inzicht geeft in alle veiligheids-, werk-, kwaliteits- en personeelscertificaten en -protocollen. Aansprekend is de aandacht voor innovatie, MVO-beleid, milieuverantwoord werken (zo papierloos mogelijk), vertrouwd en veilig omgaan met netwerken, het materieel en de werknemers. Voor de toekomst zijn er de vakgerichte opleidingen en stageplaatsen via de verschillende brancheorganisaties waarbij Gebr. Van der Steen is aangesloten.
Keuze voor lokale leveranciers
Hans van der Steen: “Voor ons werk zijn meerdere vracht- en bestelwagens nodig. Zolang ik mij kan herinneren waren daar altijd DAF Trucks bij. Soms ook wel een ander merk, maar DAF is er altijd wel bij geweest. Destijds hadden wij vanwege het werk vaak geen nieuwe modellen nodig, maar kochten gebruikte voertuigen. Ik weet ook nog dat wij ooit een grijze hoogwerker van Custers op een DAF uit 1966 van een nutsbedrijf hadden overgenomen om daarmee nog heel lang te werken. Daarna volgde een DAF 600 in 1987, gevolgd door de DAF 45 in 1988 die nu uit dienst gaat, in 2009 een DAF 55 en weer wat later de eerste LF. Net als toen kiezen we ook nu voor lokale partijen. Vanuit de ervaringen met de vorige DAF modellen zijn we nu uitgekomen op een 4x2, 16 Tons, Euro 6 DAF LF 230 met een AS-Tronic automaat en een dagcabine, die door de DAF fabriek en Truckland volledig is aangepast op de door Custers Hydraulica Venray geleverde Taurus T300-24. In de voorbereiding is er ook nu zeker naar andere aandrijfmogelijkheden gekeken, zoals elektrische tractie, maar in de praktijk stuit dat nog op de nodige bezwaren. Dus nu toch weer gekozen voor een zuinige en schone diesel. Net als bij de zeven andere trucks verrichten wij het klein onderhoud in eigen werkplaats en vertrouwen op de merkdealers voor het overige. Voor onze DAF’s en hoogwerkers hebben we weer prima samengewerkt met Truckland en Custers Hydraulica tijdens deze realisering. In en voor de toekomst hebben wij hier ook weer alle vertrouwen in.”