EINDHOVEN, 23 oktober 2024

Van Rooijen Logistiek: ‘Onze vrachtwagens zijn de werkplekken van onze mensen, die moeten gewoon goed zijn’

Iwan van de Geer tikte in 2024 de dertig jaar van zijn dienstverband aan bij Van Rooijen Logistiek. Hij kwam ooit als monteur bij het familiebedrijf binnen, nu is hij alweer ruim zestien jaar technisch directeur. “Dertig jaar geleden startte ik bij een klein bedrijf, met een bescheiden terrein in Son en een wagenpark van ongeveer 70 trekkende eenheden. Zelf groeide ik door. En ik zag met eigen ogen Van Rooijen Logistiek uitgroeien tot waar we nu staan. Met vier grote, hypermoderne logistieke centra in Nederland en België, ruim 600 medewerkers, 225 trekkende eenheden en 400 getrokken eenheden.”


Iwan van de Geer van Van Rooijen Logistiek en Guido van Stiphout van Truckland

De wagen als werkplek

Vroeger werden opdrachten, bestellingen en wat nog meer onthouden moest worden op kaartjes en briefjes geschreven, weet Iwan nog. Veel zaken werden zelfs helemaal niet genoteerd of bijgehouden. “Nu houden we alles tot drie cijfers achter de komma bij.”


Van Rooijen Logistiek is veel bezig met innovatie. Iwan: “Alle modernisering dient een doel. We kijken niet alleen naar data, cijfers en omzet, maar ook naar de gevolgen van onze bedrijfsactiviteiten voor mens en milieu. We zoeken continu de juiste balans tussen de drie P's: People, Planet en Profit. Ook in onze materiaalkeuzes. We willen onze chauffeurs een mooie auto geven. Een goede, veilige werkplek. Met veel ruimte en alle veiligheidsvoorzieningen die je maar kan bedenken. Onze chauffeurs slapen vrijwel nooit in de auto. Omdat we binnen de Benelux opereren, kan iedereen lekker thuis slapen. En toch hebben alle trucks ruime cabines die van alle gemakken zijn voorzien.

Van Rooijen Logistiek 25 DAF trucks geleverd door Truckland

25 nieuwe auto’s voor Van Rooijen Logistiek

In oktober 2023 sloot Van Rooijen Logistiek een mooie deal met Truckland voor 25 nieuwe DAF-auto’s. “Een kwart daarvan is bedoeld voor uitbreiding. De rest dient als vervanging voor bestaande auto’s in ons wagenpark. Ik weet heel goed wat ik wil en wat het bedrijf nodig heeft. Dat bestel ik bij Truckland. We hebben nu voor verschillende soorten en types DAF’s gekozen. Zo hebben we altijd de juiste auto bij het juiste werk. Met een DAF XG rijd je bijvoorbeeld niet zomaar de stad in, met een DAF XD gaat dat juist heel goed. Sterker nog: daar is ‘ie zelfs voor bedacht en gemaakt.”

Het dagelijkse operationele contact tussen Van Rooijen Logistiek en Truckland verloopt via de werkplaatsen, maar als technisch directeur koopt Iwan de auto’s in. “De samenwerking tussen Van Rooijen Logistiek en Truckland Eindhoven bestaat al heel lang. Voorheen werkten we met De Burgh, dat is overgenomen door Truckland. Onze ervaringen met Truckland zijn eigenlijk ‘als vanouds’.”

Vlnr: Iwan van de Geer van Van Rooijen Logistiek en Guido van Stiphout van Truckland. Foto: Van der Torren Fotografie

Het totaalplaatje klopt

“We runnen een volledig garagebedrijf voor onze eigen auto’s. Daardoor doen we heel veel zelf, van de opbouw van nieuwe wagens tot onderhoud, reparaties en keuringen. Dat is niet gebruikelijk in de sector”, zegt Iwan. “Niet alle dealers staan daarvoor open, omdat men liever een auto met onderhoudscontract verkoopt of leaset, daarmee verdienen ze twee of drie keer geld. Voor Truckland is dit geen probleem. Sterker nog, er ontstaat een mooi samenspel. Als we een bepaalde wagen bestellen, denken ze met ons mee. Als je onderdeel X of accessoire Y erbij bestelt, dan werkt Z beter of heeft de chauffeur meer comfort. Kies een ander telefoonsysteem voor beter bereik, of een moderner navigatiesysteem. Alles bij elkaar is het gewoon een fijne, lokale samenwerking tussen ons en Truckland Eindhoven. De klik is goed. De service van de dealer waar je mee werkt is belangrijk. Truckland is letterlijk dichtbij, en ook goed bereikbaar. We kunnen goed met ze communiceren. Het totaalplaatje klopt.”

Van Rooijen Logistiek rijdt DAF

‘Wij komen uit Eindhoven en rijden DAF'

En Truckland verkoopt DAF. “Bij Van Rooijen zijn we niet gebonden aan een specifiek merk. Maar DAF is de grote hoofdmoot bij ons; van de 225 trekkende eenheden zijn er 140 van DAF. En daar zijn we blij mee. Onze chauffeurs rijden graag in DAF. We hadden de nieuwe-generatie DAF’s nog niet, en daar was wel vraag naar in de organisatie. We vinden het belangrijk om naar de wensen van onze chauffeurs te luisteren. Weet je wat ze bij ons zeggen? ‘Wij komen uit Eindhoven, we zijn voor PSV en rijden DAF.’ Het is een gevoel. En gevoel is ook belangrijk. Vergeet niet: onze auto’s zijn de werkplekken van onze mensen. Die moeten gewoon goed zijn: comfortabel, praktisch en veilig”, zegt Iwan

Duurzaamheid

Van Rooijen gaat als bedrijf met de tijd mee. Duurzaamheid is belangrijk. “Daar letten we ook op in de aanschaf van nieuwe auto’s, die moeten ook met de tijd mee. Onze nieuwe auto’s behoren tot de nieuwste generatie DAF’s, en tot de modernste auto’s op de markt. Ze vervangen bij ons eerdere generatie Euro 6-auto’s en zijn beter, gestroomlijnder en zuiniger. Daarnaast rijden ze allemaal op HVO20, dat is een twintig procent synthetische brandstof met minder uitstoot. Goed voor deze auto’s en ook goed voor het milieu.”

Van Rooijen wil het aandeel trucks dat op HVO rijdt de komende jaren uitbreiden. Daarnaast is het bedrijf ook bezig met andere sporen van verduurzaming. Iwan: “Er moet nog meer gebeuren, maar we plannen dat zorgvuldig en kiezen voor oplossingen die op dat moment passend zijn. We hebben bijvoorbeeld verzwaring gevraagd van onze elektriciteitsaansluiting, maar het duurt tussen de vijf en acht jaar voor we die krijgen. Op dit moment steken we daarom veel energie in de verduurzaming van onze gebouwen, omdat we daar nu al grotere stappen kunnen zetten met meer impact. Verschillende logistieke centra zijn al gasloos, we werken met warmtepompen, al onze daken liggen vol met zonnepanelen en we onderzoeken de mogelijkheden van batterijopslag. Op termijn willen we met eigen stroom onze elektrische vrachtwagens opladen. Op elektrisch rijden met vrachtwagens zitten echter nu nog veel beperkingen. Dat verandert wel, maar we wachten ons moment af.”

Gefaseerd de weg op

Over afwachten gesproken: de 25 wagens kwamen niet in colonne bij Van Rooijen Logistiek voorgereden. “Dat ging gefaseerd. De losse trekkers waren redelijk vlug beschikbaar, daar hoeft niet zoveel maatwerk aan te gebeuren. Omdat we veel food en farmaceutische waren transporteren, zijn we aan specifieke regels gebonden. Onze auto’s moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen om die producten überhaupt te mogen vervoeren.”

Hij vervolgt: “Zo hebben onze bakwagens een laadklep nodig en we leggen er zware koelmotors in. Ook implementeren we een temperatuurmonitoringsysteem dat gekoppeld is aan ons Transport Management System, dat weer data uitwisselt met onze klant. Al onze auto’s zijn blauw-wit, voor herkenbaarheid op de weg. Ook deze nieuwe auto’s moesten eerst langs de spuiter. Kortom: het vergt wel wat pingpongen en maatwerk om te zorgen dat wij krijgen wat we nodig hebben en dat de auto’s doen wat ze moeten doen voor ons en onze klanten. Truckland heeft ons daar weer uitstekend bij geholpen. Sinds september 2024 zijn al onze 25 nieuwe DAF’s op de weg.”

Trucks

Lees ook deze voorgestelde artikelen

No related articles found.

To Top