De ontwikkelingen in de bedrijfsvoertuigenbranche houden Nico behoorlijk bezig. Het is geen groot geheim dat de transitie naar elektrisch vervoer de komende jaren in een stroomversnelling gaat komen. “Het aandeel dieselvoertuigen zal plaats gaan maken voor elektrische voertuigen. Een elektrisch voertuig vraagt ook weer andere kennis en vaardigheden van onze technici dan een voertuig dat op diesel loopt. De sleutelende monteur in overall en smeer aan de handen zal op den duur steeds meer plaats maken voor eenTrucklanddiagnosetechnicus met een tablet, dus ook digitalisering op de werkvloer. De monteur van morgen is meer een ict’er of een elektrotechnicus dan een voertuigtechnicus, en zal meer in standaard stappenplannen moeten gaan werken om te komen tot goede diagnose van de complexer wordende voertuigen.”
“Tegelijkertijd”, zo vervolgt Nico, “is er voorlopig nog genoeg werk voor de ‘sleutelaars’. Ook dit jaar verkopen we bij Truckland nog een enorm aantal dieseltrucks. Zo’n truck gaat gemiddeld een jaar of acht mee, als-ie maar goed wordt onderhouden. Tot 2030 is er dus nog genoeg werk. En daarna ben je als monteur op leeftijd binnen Truckland zeker niet uitgerangeerd. Als je open staat voor vernieuwingen, zullen wij er maximaal energie in steken onze mensen met de ontwikkelingen te laten meegroeien en kan je binnen onze organisatie blijvend van groot nut zijn.”
Truckland Academy
Goede monteurs maak je zelf. Ook binnen Truckland is het een hoofddoel om de medewerker op het hoogste niveau opgeleid te houden, ziet natuurlijk ook Nico. “Mede daarom is vorig jaar in Boxtel Truckland Academy opgericht. Daar stomen we onze getalenteerde en gemotiveerde (leerling)monteurs klaar voor een loopbaan in de bedrijfsvoertuigtechniek. Dat loopt fantastisch. De medewerkers zijn erg enthousiast en wij ook. We willen dit idee op korte termijn ook in regio Noord en West gaan introduceren en zo dit succes verder uitbreiden.”