Team Truckland op weg naar de top

Als je onderweg van A naar B bent, is weinig zo vervelend als in de file belanden. We willen vooruit met zijn allen, en het liefst zo snel mogelijk. In figuurlijke zin willen we dat bij Truckland ook: gas erop en verder komen. Nico van Beek, onze regiomanager Aftersales Zuid, is daar met zijn Aftersales-team elke dag druk mee.

Nico heeft vijf Truckland-vestigingen met bijbehorende werkplaatsen onder zijn hoede. “Als regiomanager ben ik de schakel tussen die vestigingen en onze directie. Ik ben verantwoordelijk voor alles wat er op ‘mijn’ locaties gebeurt. Daarbij heb ik veel contact met collega’s, klanten en leveranciers”, vat hij zijn functie samen.

Nico van Beek voor een van zijn vestigingen

Team Truckland

Nico vergelijkt de markt waarin Truckland opereert weleens met voetbal. “Om goed te presteren, heb je een sterk team nodig met daarin een duidelijke taakverdeling. En met de juiste eigenschappen. Doorzettingsvermogen, op het momenten dat het iets minder soepel loopt. En doelgerichtheid: daarmee verzilver je kansen. Zo is dat binnen onze organisatie ook. Door de juiste persoon op de juiste plek neer te zetten en ieders kwaliteiten optimaal te benutten, kunnen we als organisatie boven onszelf uit stijgen.”

 

Uniform werken

De wereld van Truckland verandert volgens Nico snel. “Truckland is een verzameling van bedrijven. Een van mijn hoofdtaken is om daar één duidelijke lijn in te brengen. Zo ver is het nog niet altijd. De vestigingen hebben nog niet in alle processen een uniforme werkwijze, maar dat is een kwestie van tijd. Via kleinere stappen willen we die bestemming bereiken. Daar ben ik met collega’s in andere regio’s druk mee bezig. Dat zit ‘m bijvoorbeeld in software of huisstijldocumenten die we gebruiken. In mijn aanpak sta ik tussen de mensen. Ik ben geen leidinggevende die vanuit kantoor de zaak aanstuurt. Ik wil gewoon contact hebben met de medewerkers op de werkvloer. Ik ben uiteindelijk gewoon één van de mensen die Truckland vooruit helpen.”

 

De monteur van morgen

De ontwikkelingen in de bedrijfsvoertuigenbranche houden Nico behoorlijk bezig. Het is geen groot geheim dat de transitie naar elektrisch vervoer de komende jaren in een stroomversnelling gaat komen. “Het aandeel dieselvoertuigen zal plaats gaan maken voor elektrische voertuigen. Een elektrisch voertuig vraagt ook weer andere kennis en vaardigheden van onze technici dan een voertuig dat op diesel loopt. De sleutelende monteur in overall en smeer aan de handen zal op den duur steeds meer plaats maken voor eenTrucklanddiagnosetechnicus met een tablet, dus ook digitalisering op de werkvloer. De monteur van morgen is meer een ict’er of een elektrotechnicus dan een voertuigtechnicus, en zal meer in standaard stappenplannen moeten gaan werken om te komen tot goede diagnose van de complexer wordende voertuigen.”

“Tegelijkertijd”, zo vervolgt Nico, “is er voorlopig nog genoeg werk voor de ‘sleutelaars’. Ook dit jaar verkopen we bij Truckland nog een enorm aantal dieseltrucks. Zo’n truck gaat gemiddeld een jaar of acht mee, als-ie maar goed wordt onderhouden. Tot 2030 is er dus nog genoeg werk. En daarna ben je als monteur op leeftijd binnen Truckland zeker niet uitgerangeerd. Als je open staat voor vernieuwingen, zullen wij er maximaal energie in steken onze mensen met de ontwikkelingen te laten meegroeien en kan je binnen onze organisatie blijvend van groot nut zijn.”

Truckland Academy
Goede monteurs maak je zelf. Ook binnen Truckland is het een hoofddoel om de medewerker op het hoogste niveau opgeleid te houden, ziet natuurlijk ook Nico. “Mede daarom is vorig jaar in Boxtel Truckland Academy opgericht. Daar stomen we onze getalenteerde en gemotiveerde (leerling)monteurs klaar voor een loopbaan in de bedrijfsvoertuigtechniek. Dat loopt fantastisch. De medewerkers zijn erg enthousiast en wij ook. We willen dit idee op korte termijn ook in regio Noord en West gaan introduceren en zo dit succes verder uitbreiden.”

Klantenavonden

Relatief nieuw op de menukaart van Truckland zijn de klantenavonden, vertelt Nico. “We hebben recent een aantal keer een bijeenkomst voor klanten georganiseerd. Toen namen we onze klanten mee in de ontwikkelingen rond een bepaald thema, aan de hand van verhelderende presentaties. De vorige keer stond de nieuwe wetgeving rondom de tachograaf centraal. Ook brengen we ook altijd onze spare parts onder de aandacht. De bezoekers - vooral eigenrijders, wagenparkbeheerders en ondernemers in de logistieke sector - waarderen die avonden. De opkomst is steeds erg goed geweest en de feedback is erg positief.” Het ligt dus voor de hand dat Truckland meer van zulke avonden gaat organiseren.

Nico van Beek in een van zijn vestigingen

Feeling houden

De kans dat Nico vereenzaamt, is te verwaarlozen. Behalve veel contact met collega’s, heeft hij ook directe lijntjes met klanten en leveranciers. “Ik vind het belangrijk om feeling te houden met wat er gebeurt, om te weten hoe onze klanten onze producten en diensten ervaren en waar onze leveranciers mee bezig zijn. Dus ja, ik bezoek, mail, app en bel heel wat af om de zaken binnen mijn regio zo goed mogelijk te laten lopen. Zo proberen we te komen tot een goede performance met ons team en kunnen we onze klanten van dienst zijn met een goede en klantgerichte service en minimale stilstand van hun voertuigen.”

Nico leeft voor Truckland en gaat elke dag met goede zin naar zijn werk. “Ik hou van mijn baan en wil het zo goed mogelijk doen voor mijn collega’s en onze klanten. En ik heb, naast fijne collega’s, gelukkig een vrouw en kinderen die me hier geweldig in ondersteunen.”

Trucks

Lees ook deze voorgestelde artikelen

No related articles found.

To Top