De chauffeurs testten op verschillende punten, vult Tessa aan. “Om te beginnen rijcomfort, maar ook de opbergruimte in en om het voertuig. Vrij zicht is een heel belangrijke factor. Onze wagens rijden veel in de bebouwde kom, dus het is voor de veiligheid noodzakelijk dat de chauffeurs goed kunnen zien wat er rondom hun wagen allemaal gebeurt. En ook de draaicirkel is belangrijk, omdat onze mensen in drukke gebieden met weinig ruimte moeten manoeuvreren.”
Na het opmaken van de balans kwam Truckland als winnaar uit de bus. En kreeg de opdracht om elf voertuigen te leveren. “Die voertuigen zijn bedoeld ter uitbreiding, niet ter vervanging”, verduidelijkt Tessa. “Ons werkgebied is recent groter geworden en dat geldt ook voor ons dienstenpakket. En we rijden wanneer nodig, dus dit kan ook op een zon- en of feestdag zijn. We hebben daarom voldoende goede en betrouwbare voertuigen nodig, want je kunt afval geen dag op straat laten liggen. De inzameling moet altijd door kunnen gaan.”
Niet elektrisch, maar het beste alternatief
De nieuwe DAF’s rijden niet op elektriciteit, meldt Stef. “Op zich zouden we dat graag willen, maar de laadcapaciteit is nog niet op orde. We hebben nu gekozen voor het meest duurzame alternatief: HVO 100-diesel. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Dat betekent dat de brandstof wordt gemaakt van plantaardige oliën en afvalvetten, zoals gebruikt frituurvet en dierlijke vetten. Dit zijn hernieuwbare grondstoffen, in tegenstelling tot de klassiekere fossiele brandstoffen.”
Stef, tot slot, is heel tevreden over de samenwerking met Truckland rondom de recente levering. “Eerlijk is eerlijk: net na de ingebruikname hadden we wat aanloopproblemen. Maar dat is allemaal netjes en in prima overleg opgelost. Het contact met Truckland is goed. Volgens onze chauffeurs rijden de wagens prima. Ze zijn er erg tevreden over.”