Bij Bakkerij Visser ’t Stoepje komen oud en nieuw samen.

Bestel je op Mysteryland, de Dutch GP op Zandvoort, de TT van Assen of een ander groot evenement een broodje? Flinke kans dat dat geleverd is door Bakkerij Visser ’t Stoepje uit Amsterdam. Sinds twaalf jaar staan Gijs en Pim Visser aan het roer van het ambachtelijke familiebedrijf. Zij combineren respect voor het verleden met een vernieuwende blik op de toekomst.

Gijs en Pim visser bij hun nieuwe Ducato

Het is dat er honderd jaar geleden nog geen Google StreetView-foto’s gemaakt werden. Maar anders was het pand van Bakkerij Visser ’t Stoepje in de Amsterdamse Jordaan erop te zien geweest. De iconische Amsterdamse bakkerij is momenteel in handen van de derde generatie; Gijs en Pim Visser zwaaien de scepter. “Onze opa richtte de zaak op. Onze ouders namen de zaak daarna over; vader zorgde voor de productie en moeder runde de winkel. Die zat aan de Rozengracht, hartje Jordaan. In 2011 kregen Gijs en ik het voor het zeggen”, vat Pim de bedrijfshistorie samen.

De bakkerij was een typische Amsterdamse bakkerij waar mensen binnenliepen voor twee gesneden halfjes, een croissant en een praatje over het weer of de prestaties van Ajax. Dat is nu verleden tijd, vertelt Gijs. “Pim en ik besloten al snel om ons te gaan richten op de zakelijke markt. Tot vier jaar geleden hadden we nog wel een winkel met de traditionele bakkersproducten, maar die hebben we gesloten. Waarom? Omdat we meer zagen in B2B. In de horeca ligt een enorme groeipotentie. Daar sjouw je zo een aantal kratten tegelijk naar binnen. In de winkel komen klanten voor een paar broodjes en een zak krentenbollen. Het is een ander type handel. De zakelijke markt biedt ons meer kansen, vandaar.”

Weg uit de Jordaan

Sinds de overname vind je Bakkerij Visser dan ook niet meer in de grachtengordel, maar iets ten zuidoosten daarvan: op een industrieterrein in Diemen. Pim: “Een plek in de stad is leuk, maar zorgt wel voor uitdagingen. De aanvoer van grondstoffen is bijvoorbeeld lastig in de Amsterdamse binnenstad. Je personeel kan niet vlak bij het pand parkeren. En de ruimte om te groeien was er aan de Rozengracht niet. Toen we de kans kregen om dit pand in Diemen over te nemen, zijn we ingestapt. Alle problemen die we in de Jordaan zouden hebben, zijn er hier niet. Hier hebben we alle ruimte om de volgende stap te zetten, dachten we destijds. Dat is ook al uitgekomen, met de overname van het pand van de buurman.”

De verhuizing had wel wat invloed op het logistieke proces, blikt Gijs terug. “We hadden en hebben aardig wat klanten in het centrum van Amsterdam, waarvoor de aanrijtijd langer werd. Onze klanten willen onze producten allemaal in de ochtend geleverd krijgen, soms zelfs in de nacht. Tegelijkertijd groeiden we snel; hadden we meer adressen om te beleveren. Je moet je ritten dus nog slimmer plannen en proberen zo veel mogelijk in één keer mee te nemen. De keerzijde is dat we sneller bij klanten buiten de ring voor de deur staan.”

Tienduizenden broodproducten

In het relatiebestand van Bakkerij Visser staan momenteel de namen van zo’n 280 klanten die dagelijks brood nodig hebben. Daartussen zitten jaarlijks heel wat mega-orders. Pim: “We leveren aan de Dutch GP in Zandvoort, Defcon, Mysteryland, de TT van Assen en nog meer grote jongens. Dat gaat om vele tienduizenden broodproducten per keer, dus je kunt je wel voorstellen dat we het rond die tijd enorm druk hebben. Dan is het alle hens aan dek voor onze 21 medewerkers. Op zulke momenten zijn Gijs en ik ook veel in de bakkerij te vinden. Is het iets rustiger, dan zijn we op kantoor.”

Geen specialiteit is de specialiteit

Wat de klanten allemaal afnemen is heel gevarieerd, vervolgt Pim. “We bakken een traditioneel assortiment, zoals casinobroden en meergranenbroden. Ook hebben we een uitgebreid kleinbroodassortiment, met onder meer hamburgerbroodjes, brioches en Italiaanse bollen. En voor exclusieve broden, desembroden en broden met een afwijkende vorm kun je bij ons ook terecht.”

“Kijk”, zegt Gijs, “ons sterke punt is dat we een compleet assortiment leveren. Onze specialiteit is dat we geen specialiteit hebben, maar alles bakken en leveren.” Pim vult zijn broer aan: “En we doen ook veel tailormade. Wil een klant een bepaalde receptuur, dan kunnen wij daarin meegaan. Qua klantenbinding en productontwikkeling gaan we ver. We zijn qua assortiment dan wel een traditionele bakker, maar op het gebied van ondernemerschap zijn we behoorlijk innovatief en vooruitstrevend.”

Bakkers Pim en Gijs voor 1 van de 5 nieuwe Ducato's

Vijf Ducato's

Bakkerij Visser houdt het transport van al dat lekkers zo veel mogelijk in eigen hand. “Wat we zelf kunnen, doen we zelf. Maar we werken landelijk en kunnen niet alles berijden, dus een deel van het vervoer geven we uit handen aan vaste logistiek partners. Ons wagenpark bestaat uit vijf Fiat Ducato’s. Eerder deze zomer hebben we er eentje ingeruild voor een groter model, via Truckland. Daarmee werkt ons bedrijf al twintig jaar samen. Truckland snapt dat we nergens zijn zonder onze auto’s en dat we in beweging moeten blijven. Daar handelen ze ook naar. Niks dan lof over onze samenwerking”, meldt Gijs.

Voor een elektrisch voertuig vinden de gebroeders het nog net te vroeg. Pim: “Dat heeft alles te maken met de investeringskosten en de actieradius. De auto moet na een ochtend vol leveringen ook weer terug kunnen komen. Maar de kans is groot dat het volgende voertuig wél een elektrisch voertuig is. MVO is erg belangrijk voor ons en we staan zeker open voor elektrisch rijden. Als er straks een Ducato of gelijkwaardig voertuig is waarmee we driehonderd kilometer elektrisch kunnen rijden op één acculading, wordt het zeker interessant!”

Benieuwd naar meer klantverhalen? Lees dan nu ons 
Truckland Magazine. 

Trucks

Lees ook deze voorgestelde artikelen

No related articles found.

To Top